fredag, maj 18, 2007

Bok nummer 65: Kitty och den svarta gamen

Kitty och den svarta gamen (The sinister omen)

Den här boken kom ut 1982 i USA enligt dateringen på försättsbladet. Upplagan jag har är tryckt 1990 och ordet KITTY är silverblänkande medans resten av titeln är i en brandgul färg. Bilden på framsidan är dominerad av en stor båt som Kitty spanar mot genom en kikare. Hennes hår är halvlångt och relativt rakt men klassiskt Titianrött.

Baksidestexten: Kitty och hennes vänner har fått lov att låna en villa i Florida under semestern. Nu ska de lata sig och ha det skönt, tänker de. Men redan på vägen till flygplatsen blir Kitty skuggad och väl uppe i luften fortsätter bekymren.
När sedan Kittys pappa försvinner spårlöst förstår alla att så många lata dagar kommer de inte att få under sin semester.


Vi kastas genast in handlingen genom att få läsa om att Kitty ramlar ner på golvet från sin sovplats och uppenbart drömmer en mardröm. När hon vaknat så berättar hon om en skräckinjagande svart gam. Bess och George peppar sin kompis och säger att det var bara en dröm, inget att oroa sig över.
De tre flickorna ska flyga ner till Florida där Carson redan befinner sig för att hjälpa en gammal bekant med ett stämningsmål. På väg ner i amfibeplanet som Kitty flyger så tvingas de att nödlanda och vi presenteras väldigt grundligt för en biperson som sedan inte dyker upp något mer. Och så visar det sig att en svart gam är inblandad...

I den här boken kan man imponeras över att Kitty kan flyga ett plan och förvånas över att det verkar som att hon inte är så himla bra på spanska.

Den här boken är en av mina favoriter eftersom en gammal dam är med i berättelsen. Damen har haft inbrott i sitt hus och behöver hjälp av en privatdetektiv. Att de dessutom är avlägsna släktingar är bara pricken över i. Den gamla kvinna har ett underbart ordstäv hon lever efter. "Jag sitter aldrig om jag kan stå och jag står inte om jag kan gå och tills för några år sedan så gick jag aldrig om jag kunde springa." s.88 Hon berättar dessutom att det är anledningen till att hon överlevt sina kamrater som slösade bort tid på att sitta ner i tid och otid och äta bakelser och dricka te. En annan anledning till att jag gillar boken är att den är spännade på ett klassiskt vis. Det börjar med två parallella fall som sedan trappas upp och de knyts ihop mot slutet. De spanar och stöter på fantastiska ledtrådar. Läs! Eller ge bort til en som är i läsartagen. :)

Har du läst den? Har du den i din samling?


Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer: