lördag, juli 19, 2008

Läst i tidningen

I Aftonbladet 18 juli skrev bokhora om att utmana sitt läsmod. De rekommenderar en allsidig läsediet och att man tar upp bekantskap med klassiker med kvalite såväl som moderna kvalitiativa böcker. Dessutom ska man gärna ta och stifta bekantskap med böcker utanför västvärlden.

Kvalitetsbegreppet diskuteras av Cecilia Nilsson från Tidens förlag och hon säger:

Böckerna ska sälja och vara av bra kvalité - samtidigt. Det är inte
alltid vi lyckas men samtidigt finns en utmaning i att lyckas hitta böcker som
förenar bägge sakerna. Å andra sidan, vad är kvalité? Jag tycker till exempel
att Meg Cabot är kvalitet, men jag vet många som inte skulle hålla med mig. Jag
ser kvalité som ett relativt begrepp. Kittyböckerna kan vara kvalité för de får
många att upptäcka det härliga med läsandet.



Ja men det har jag ju sagt hela tiden...det ni.

Inga kommentarer: