söndag, juli 10, 2016

Bok nummer 8: Kitty och det mystiska brevet

Kitty och det mystiska brevet (Nancy's Mysterious Letter) utkom allra första gången i USA år 1932 och i en reviderad version 1968 (engelska wikipedia-artikeln om denna titel). Jag har en översättning baserad på den reviderade versionen och min version är åttonde upplagan tryckt 1973, och det enda jag kan sakna när jag läser den wikipedia-artikeln är Helen Corning. Men har du versionen baserad på originaltexten så får du du ju läsa lite om henne.

Handlingen är att Kitty bjuder sin brevbärare på varm choklad och under tiden blir postväskan stulen från familjen Drews hall. Kitty samlar ledtrådar genom en vresig sjömansfru och genom att lyssna på vänner och bekanta. Kitty, Bess och George ska åka till Emerson College för att träffa Ned, Burt och Dave. Det ska bli teater och fotbollsmatch, amerikansk fotboll, så en del av berättelsen handlar om dessa evenemang. Skolan har hyrt in Kitty Smith Drew som regissör vilket gör att Kittys mystiska brev verkar få en snabb lösning. Det mystiska brevet är från en advokatfirma som söker en Kitty Smith Drew som har ett arv att hämta.

Jag gillar den här boken. Det är ett flyt mellan ledtrådarna och Kitty arbetar för att samla dem även om en hel del trillar över henne.

Inga kommentarer: