fredag, september 28, 2007

Bok nummer 55: Kitty och Krokodilöns hemlighet

Kitty och Krokodilöns hemlighet (Mystery of Crocodile Island)

"Flickorna fick varsitt vackert sovrum som vette mot en stor trädgård. Ingen av dem märkte att deras värdpar smög sig ut och ljudlöst stängde dörrarna efter sig.
När flickorna efter en stund skulle lämna sina rum fick de inte upp dörrarna. De var inlåsta!
Det knöt sig i magen på Kitty när hon förstod att de blivit kidnappade. Och det värsta var att de blivit inlåsta i olika rum!"

Den här boken kom ut i Sverige 1980 och framsidan visar en rödhårig Kitty med klargrön jacka på sig. I bakgrunden ser man en krokodil sticka upp sitt huvud ur vatten och en man som skymtar ur vegetation.

Jag har haft ett mysterium med just den här boken! Eftersom jag samlar så har jag en liten lista över saknade böcker och den här boken stod inte med där. En dag när min syster var och hälsade på så fick jag för mig att vi skulle se över böckerna och ställa dem i rätt ordning eftersom jag misstänkte att några kunde ha hamnat i oordning efter att ha blivit flyttade till en ny bokhylla.

Så vi satt där och läste listan i den hundrade boken och plockade om och tittade noga på böckerna. Kanske några behövde bytas ut? Rätt vad det är så upptäcker vi att jag inte alls har Kitty och Krokodilöns hemlighte i bokhyllan!! Hur i hela friden kan det ha gått till. Jag hade ju ett minne av att ha sett boken och hållit i den. precis som jag känner igen handlingen nu när jag läst den som nyinförskaffad.

Nåväl, jag fick acceptera att den inte fanns i min ägo och börja leta efter den igen. Och för inte länge sedan så hade min far hittat den på loppis.

Det är en hyfsat spännande bok som utspelar sig i Florida och nära Everglades. Vi får veta en hel massa fakta om krokodiler och deras utbredning och leverne samtidigt som Kitty och hennes kamrater spanar på en ö där de har uppfödning av de gröna djuren. För det är något skumt som händer där.

Kuriosa: Kitty och Ned kryper ner i en U-båt och bli fast där när den åker iväg ut till havs.


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: