lördag, november 22, 2008

Bokenkät

Idag läste jag en charmig enkät på bokhora.se och jag tänker göra den nu.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Hmm, det är nog när jag i mellanstadiet började läsa Anne Franks dagbok. Den var så hemsk så jag orkade inte läsa klart den. Det var första gången jag lämnade tillbaka en bok utan att ha läst ut den.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Det här är en svår fråga, men det är nog Kvinnorna och världshistorien av Rosalind Miles. Jag började i frågasätta en massa saker efter att ha läst den.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Ja, de två jag precis skrivit om.

4. Vad använder du som bokmärke?
Den här frågan gillar jag. Hehe. Vid ett samtal om böcker och hur man ska göra för att minnas var man är så visade det sig att det inte bara är jag som kan ta en bit hushållspapper. Eller så tar jag ett reklamblad, vykort, anteckningpapper, post-it-lapp, magnetiskt bokmärke, penna, glasögonfodral, saltkar, osv. Det som är närmast till hands och fungerar i situationen. Jag gör inte hundöron och tar inte korvskivor. Korvskivor? Ja det nämns i en Lottabok om jag minns rätt men Lotta är oskyldig.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
När som helst men inte när jag åker bil för då blir jag åksjuk.

6. Vad var den första bok du läste?
Minns inte... Tippar på en sagobok eller en sångbok.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Båda är bra.

8. Vilken bok läser du nu?
Jag läser lite här och där. Bland annat i Rena cirkusen Lotta av Merri Vik, Tystnadens historia och andra essäer av Peter Englund, Ett dåligt år av J M Coetze (studierna), plus diverse annan litteratur för studiernas räkning.

9. Och vilken sida är du på?
Det är olika....

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Nej, jag är försiktig med böcker så jag har inga såna kännetecken. Men favoriter blir väl slitna och någon bok har det nog droppat en tår i eller stänkt vatten i. Ibland har även jag otur och några böcker har det hamnat tandkräm eller saft i. Bara små stänk dock.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Vet ej...

12. Sidantalet, då?
Ja det gör det nog. Jag avstår nog en väldigt tjock bok om jag inte känner mig övertygad om att jag kommer att gilla den.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej det brukar jag inte, men det har hänt.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja det gör det såklart. Fler än jag orkar skriva upp här, men jag är på jakt efter en ny favorit så att Stolthet och fördom kan vila lite mer.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej det tror jag inte... Skulle väl vara om jag blivit inspirerad att göra något... Kanske när jag hade ett par "Percys gymnastikskor" som var så hala att jag halkade i en trapp.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Hahahaha. Jag köper inte så väldigt mycket böcker så de jag har köpt vill jag ha kvar. Har gjort mig av med böcker också så det är nog jämvikt ändå.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja om det är min alldeles egna och det är en bok jag inte kan sluta läsa. Jag kan göra det mesta samtidigt som jag läser. :)

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja, att läsa i badet är ju jättebra och om ni läste ovan så händer det att jag läser när jag borstar tänderna.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej inte för läsning men de ska stå på vissa sätt. Skönlitteratur för sig och i bokstavsordning efter författarnamn. Faktaböcker för sig. Bland annat.

Gör du denna enkät får du gärna berätta för mig.

Boklista:
Anne Franks dagbokadlibris och andra om samma bok här
Tystnadens historia och andra essäeradlibris
Kvinnorna och världshistorien på engelska på adlibris
Min vän Percys magiska gymnastikskoradlibris

Inga kommentarer: