onsdag, augusti 26, 2009

Trio med böcker - deckare

Detta är sista veckan av ledighet innan studierna drar igång och därför passade jag på att låna lite deckare när jag ändå var på bibblan för att låna studielitteratur.

I måndags läste jag klart Prövad oskuld av Agatha Christie. Det är en deckare utan känd utredare, alltså varken miss Marple eller Poirot. Mysteriet tvinnas upp av de inblandade och en man som avslöjat att den som dömdes för mordet inte kan ha gjort det. När jag läste denna tänkte jag på de tips som dök upp när UnderbaraClara efterlyste sådana. I denna bok gissade jag således snabbt vem som var skurk men jag lyckades inte se några ledtrådar som pekade på denna person. Och de tydligaste vill jag inte avslöja...

Efter den boken läste jag Spegeln sprack från kant till kant av Agatha Christie. Jag trodde att jag inte läst den men det hade jag. Alltså blev det inte så spännande men jag kunde ju försöka se mönstret som Christie väver. Tyvärr tycker jag inte att denna bok håller för en omläsning trots att det är kul att Christie kopplar ihop denna bok med andra böcker. Ett exempel på det är att torsdagsklubben nämns. Torsdagsklubben är med i en novellsamling där miss Marple och hennes vänner berättar varsin gåta för varandra. I denna bok är det den som först verkar skyldig och offret är den som dog. Låt er inte förvillas av annat som påstås. :)

Dagen avslutades med att jag plöjde igenom Explosivt byte (11) av Janet Evanovich. Jag är glad att de gjort om omslagen på dessa böcker så att alla har siffran med. Originaltiteln på denna bok är Eleven on the top. Jag vet inte vad det betyder men alla andra har siffror med i titeln så det gör att de på engelska är lätt att hålla ordning på om man gillar att läsa kronologiskt.

I denna bok slutar Stephanie på borgensbyrån och söker andra jobb. Till slut hamnar hon på Rangeman och det går rätt bra. Jag gillar att hon får sköta ett lugnt jobb och att hon blir co-driver till Lula. Kanske är det så att miss Plum måste skapa sig ett rykte om att skjuta först och fråga sen för att kunna lyckas fånga borgenssmitarna?? Mysteriet i boken är rätt tunt men känns ändå som det mest troliga hittills, av de jag minns. Som vanligt när jag läst en av dessa böcker vill jag bara läsa fler och därför vill jag till bibblan så fort som möjligt och låna nummer 12, Skuggat byte. Den har En bok om dagen läst så kika där om du vill veta mer om den.

Så kanske var det veckans dos av deckare? Det visar sig. Jag har under veckan fortsatt med mitt syprojekt som inebär att sy den 50-talsblus jag skrivit om här i bloggen. Den ska jag använda i helgen då det är årsmöte och årsträff med Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren. Nu håller jag tummarna för att det går bra att få dit knapphål och att det blir fint väder i heglen i Krokek.

P.s det var ju synd att jahg inte bloggat om den där boken där Torsdagsklubben beskrivs. Det var många kluriga fall i den boken och jag minns dem väldigt bra! Grr. Har du läst den så tipsa mig gärna om titeln på boken.

Och jag har ju läst en morden i Midsomer också. Har jag inte bloggat om den heller? My gaaad. :)

Inga kommentarer: