lördag, maj 13, 2006

Bok nummer 96: Kitty och skidortens hemlighet

Kitty och skidortens hemlighet (The Nancy Drew files 64 - The Wrong Track)

Tryckt i Falun 1994 och i Usa 1991
Omslagillustration: Tom Galasinski
ISBN: 9132135351

Baksidestexten:
-Rebecca jobbar på kontoret på Tall Pines, sa George och presenterade sin vän för Kitty. Jobbade, rättare sagt. Hon har fått sparken.
Kitty såg hur Rebecca ryckte tillnär hon hörde ordet.
- Varför det? frågade hon.
-Femtiotusen dollar blev stulna ur hotellets kassaskåp, sa Rebecca. Och tvåtusen av dem hittade i min väska. Men det var inte jag som stal pengarna, det lovar jag!
- Någon försöker alltså få dig att framstå som en tjuv, sa George.

Kittys detektív instinkter vaknar snabbt till liv. Förklädd till sportreporter ger hon sig av till Tall Pines Vem är det som ligger bakom hemligheten på den fashionabla skidorten? Är det någon som försöker sätta dit Rebecca.

Nog är den lite spännande och man kan pussla ihop ledtrådar genom berättelsen.

Men en sak jag hakar upp mig på är att Kitty fastnar för att skurken måste ha specilakännedom om växter eftersom skurken visste att man kunde bli dålig av vattnet som liljekonvaljer stått i. Jag har fått den uppfattningen att i allafall alla mellanstadiebarn i Sverige får veta att liljekonvaljer är giftiga i all varianter.

Vad tycker du???

Inga kommentarer: