tisdag, augusti 08, 2006

Carson Drews favoritpaj

I alla fall nämndes det i boken Kitty och den 13:e pärlan.


Citronpaj

Portioner: 8

Ingredienser:
125 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
1 ägg
4 dl vetemjöl

FYLLNING
2 citroner (knappt 1 dl juice)
3 äggulor
125 g smör
2 dl strösocker

MARÄNG
3 äggvitor
2 dl strösocker


Tillagningstid: Över 20 min

Svårighetsgrad: Avancerat

Gör så här: Mixa smör, socker och ägg smidigt. Rör ner mjölet och samla till en deg. Låt vila kallt i en timme. Sätt ugnen på 225°C. Kavla ut degen och klä en pajform, ca 28 cm i diameter. Grädda i 10 minuter. Låt svalna. Sätt ugnen på 250°C, grill eller enbart övervärme. Tvätta citronerna väl. Riv skalet fint och pressa ut juicen. Vispa samman citronjuice, -skal och äggulor. Smält smöret och blanda ner socker och citronblandningen. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Låt den kallna och häll i pajskalet. Vispa äggvitorna styva. Tillsätt sockret, lite åt gången och vispa till en tjock marängsmet. Fördela jämnt på citronpajen. Grädda i ca 3 minuter.

Någon som gjort en citronpaj någon gång? Det finns säkert flera olika recept det här var bara ett i högen av vad jag hittade på nätet. Och jag har inte provat än.


Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anna Eleonor sa...

Ja visst om du är bra på engelska. Jag är det inte o svär titt som tätt över att jag inte förstår internetspråket. Men det allra enklaste har jag ju bevisligen klurat ut. Det jag saknar på den här är att man kan inte sortera inlägg efter kategorier som jag upptäckt att man kan på en del andra. En gång sedan april när jag blev med blogg så har dem haft stängt för underhåll. Annars så har det funkat bra.
Angående kategorier så mailade jag faktiskt admin och frågade på knagglig engelska och jag tror vi förstod varandra o svaret var att det kanske kunde bli en funktion längre fram.
Lycka till med vad du väljer o hoppas att det blir bra.
p.s hade jag lugnat mig lite innan jag startade bloggen hade nog passagen.se blivit mitt val. allt på svenska o gratis det med. men det finns säkert nackdelar där med. nu orkar jag inte flytta. :-)