fredag, augusti 11, 2006

Tizian-rött

I många av Kitty-böckerna så läser vi att hennes hårfärg är Titian-rött. Enligt Wikipedia så är det färgen på Marias kläder i målningen jag länkar till. Färgen på klänningen tycker inte jag är så himla lik en hårfärg. Men med dagens underbara hårfärgningsmetoder kan man ju faktiskt få vilken färg som helst i håret.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Maria


Men jag har även för mig att jag läst att Tizian-rött syftar på just en röd nyans Tizian använde till hårfärg. Men det kanske helt enkelt är ett fint ord på en hårfärg som oftast blev utsatt för elaka ord. Annars har ju Venus de Milo av Boticello en fin röd hårfärg! Fantastiskt långt är det ju också.

Häromveckan läste jag i dagstidningen att rött hår förknippades med djävulen för inte så himlans länge sedan. Inte så roligt för den med rött hår.

Vid en googling så hamnade jag igen på wikimedia och en artikel som handlade om färg. Där nämndes att Tizianrött för en del betyder brunt. Någon som vet någon som har den uppfattningen?

Det är nog överhuvudtaget svårt att beskriva en hårfärg. Det låter ju torrt och tråkigt med bara brunt, blont och rött. Visst vill en författare krydda texten lite.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: