lördag, mars 08, 2008

Internationella kvinnodagen

I dag är det Internationella kvinnodagen. Jag hörde på radion igår att det pratades om varför man hade dagen och varför den skulle firas.

Som en påminnelse till oss alla kan jag dela med mig av det jag lyckats skrapa ihop i min kunskapsbank.

Det är i slutet av 1800-talet som kvinnorörelsen sätter fart på rikigt. Vi har Suffragetterna i England som ett exempel. I Sveriges historia vill jag lyfta fram Kvinnliga medborgarskolan i Fogelsta i Södermanland. Där lärde sig kursdeltagare allt om hur man var en medborgare. Rättigheter och skyldigheter och de övade på en fiktiv stad. (Namnet på den har fallit ur minnet just nu...) Jag blir så imponerad när jag läser om de kvinnor som var engagerade i den skolan. Kanske återkommer om det.

Rösträtten var en stor fråga. Kvinnor världen över ville kunna göra sin röst hörd och gällande och det krävde en allmän och lika rösträtt.

I Sverige fick vi allmän och lika rösträtt för kvinnor 1921 och då hade Finland haft det sedan 1906 enligt Wikipedia. Finland blev det första landet i Europa med detta. Det är alltså inte ens hundra år med rösträtt för kvinnor i Sverige!

En annan viktig fråga för kvinnorörelsen var lönefrågan. Redan då såg de att kvinnors löner var lägre än männens och att arbetsuppgifterna var diskriminerande. Än i dag finns det löneskillnader när man jämför samma arbetsuppgifter och mäns och kvinnors löner.

2021 kan vi i alla fall fira ett hundraårsjubileum för kvinnlig rösträtt i Sverige.

Med kvinnorörelsen som bakgrund är det inte förvånande att en karaktär som Kitty Drew kom på 30-talet. Det låg i tiden att få en ung kvinna som var rejält händig och handlingskraftig.

Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tog en bild och la in den i paint (solnedgången) sen förminskade jag massa andra bilder och klippte in dom i den bilden. Sen sparade jag den som en bild, och sen laddade jag upp den där på översta sidelementet. Inte svårare än så :) Kram!

Anonym sa...

Hej Anna!
Hur går det för din Kitty-samling? Jag vet inte hur många jag har för jag är ingen riktig samlare. Än.
Mitt Kittyintresse började med min mammas gamla Kittyböcker. När jag läst dem så köpte jag dem som kom ut då, på 70-talet. Nu kikar jag lite på dem igen. Mycket på grund av att jag hittade Jonnys hemsida och din blogg. Kul att kolla runt på båda ställena!
Må gott!

Anna Eleonor sa...

Hej Carina! Ja just nu händer det inte mycket alls med min samling. Dels har jag mycket annat som pockar på tidsmässigt dels verkar det segt att få tag på de sista jag saknar. Men det hänger väl ihop antar jag. Vad roligt att du upptäckt din samling igen och jättekul att du hittade min lilla blogg! Ha det bra och välkommen tillbaka hit!

Gunnar Deckare sa...

Hej
Helt otroligt egentligen att kvinnorna inte fick rösträtt förrän så sent.
Och nog finns det mycket kvar ändå att göra för jämställdheten.Inte minst när det gäller lika lön.
:-)