onsdag, september 24, 2008

Bilbo - en hobbits äventyr

Bilbo - en hobbits äventyr av JRR Tolkien var en lång spännande saga. Boken börjar med att prydligt presentera Bilbo Bagger och en glimt av samhället han bor i. Sedan möter vi Gandalf och strax därefter börjar ävertyrligheterna. Bilbos hus invaderas av ett stort gäng dvärgar som ska ut på nåt mystiskt och hemligt uppdrag.

Bilbos resehunger väcks och han följer med på färden. De ska till Ensamma berget och möter såklart hinder på vägen. Tolkien skriver hela tiden så att jag hejar på Bilbo och blir nervös för Bilbo eller kanske lite orolig. En bra sak är ju att jag utan att berätta för mycket faktiskt kan säga att Bilbo klarar sig. Dels är han sagans hjälte dels har vi redan sett honom i filmerna om Sagan om ringen, som utspelar sig efter detta äventyr.

Att jag kallar det för saga är eftersom Tolkien använder klassiska berättarknep från sagan. Till exempel är det tre troll de stöter på och Bilbo räddar dvärgarna tre gånger. Figurerna som befolkar berättelsen är ju sagofigurer nästan alltihopa.

Händelser jag gillar mest är när Bilbo och Gollum har gåtgissartävling eftersom det bygger upp en spänning och samtidigt ger en bild av hur de två fungerar. Gollum har levt uppe i solskenet men nu är han helt ensam i underjorden medan Bilbo har lämnat sitt sköna hem med testunder och hamnat i underjorden för en kort tid.

Berättarrösten gör sig påmind ibland genom att tala till mig som läsare genom kommentarer som: Men det har väl du redan räknat ut.
Det gör att man ännu mer påminns om att det är en saga man får höra.

När jag slagit ihop boken tänker även jag att det vore fint om människor tänkte lite mer på att äta och sjunga än att bråka om guld och makt. Läs den här boken om du inte läst någon annan bok från den såkallade fantasygenren. Gillar du klassiska sagor trivs du nog säkert med Bilbo. Nu längtar jag efter filmen!

Har du redan läst den? Vad tycker du?

Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Liksom många andra läste jag först triologin Sagan o ringen innan jag läste Bilbo.Annars så utspelar ju sig den före händelserna i triologin.Man får ju bl a reda på hur Bilbo finner ringen.
:-)

Anna Eleonor sa...

Ja jag har förstått att det är så de flesta har läst böckerna. Ja visst var det intressant att få veta hur ringen kom i Bilbos händer. Det var ju den som räddade honom ur många kniviga situationer. Gollumhistorien kändes inte klar i denna bok i alla fall. Och hur kom det sig att ringen plötsligt blev så där som den är i filmerna??

Anonym sa...

Hej
Tolkien hade nog inte allt klart för sig när han skrev Bilbo.
Apropå fantasy-böcker.Har Du läst Pullmans tre böcker om den mörka materian? Inte Tolenneklass men rätt så bra tycker jag.
:-)

Anonym sa...

Hej
Tolkien hade nog inte allt klart för sig när han skrev Bilbo.
Apropå fantasy-böcker.Har Du läst Pullmans tre böcker om den mörka materian? Inte Tolenneklass men rätt så bra tycker jag.
:-)

Anna Eleonor sa...

Nej jag har inte läst något mer ur fantasygenren. Jo Bröderna Lejonhjärta har jag läst. Jag kan ju hålla utkik efter dina tips. Tack så mycket.