onsdag, juli 06, 2016

Boknummer 7: Kitty och dagboksmysteriet

Kitty och dagboksmysteriet (The Clue in the Diary) kom ut i USA  första gången 1932 (enligt den engelska wikipedia-artikeln för denna bok) men det datumet syns inte på försättsbladet i den bok jag har. Min bok är tryckt 1992 och är sextonde upplagan. Den version jag har är också reviderad jämfört med den första versionen som kom ut i Sverige.

Det här en av mina favoriter då den var med bland de jag fick låna av min faster. Jag skulle tro att jag läste den äldre versionen då men är inte alls säker. Boken börjar med att Kitty, Bess och George är på väg hem från ett tivoli där de roat sig hela dagen. De hade slagit sällskap med en mamma och hennes unga dotter och bjudit dem på olika attraktioner. De pratar om mamman och dottern när de plötsligt ser ett hus börja brinna. Tjejerna kör upp till huset och Kitty ser en man springa bort från huset. Kitty följer efter och hittar en dagbok. Där börjar mysteriet.

Kvinnan och dottern har svensk härkomst så det kan ju också bidra till att jag blev nyfiken på Kitty när jag var liten.

Ned dyker upp för första gången, och har olika anledningar till att besöka Kitty och erbjuda sin hjälp. Kitty löser mysteriet med lite tur och genom att köra mycket bil. Det är ju faktiskt himla coolt med en tjej som kör bil även om vi just nu 2016 är vana vid att tjejer kör bil.

Inga kommentarer: