måndag, januari 14, 2008

Bokfemma v.3 2008

Malins bokfemma är tema senaste.

Janne, min vän av Peter Pohl. Jag tyckte den var lite seg i starten men snart nog blev även jag nyfiken på vem Janne är. Vi får uppleva Krilles pojkliv från insidan och hur hans värld ser ut. Kompisgänget som cyklar runt ikring, badar på badhus och snackar. Men det är Janne som är Krilles huvudperson.
När boken är slutläst grubblar jag på sånt som: vänskap, familj, vuxenhet, barndom och tonår, död, samhällets skyddsnät samt barns beroende av vettiga vuxna. Dessutom grät jag...
På bokus: Janne, min vän

Syskonkärlek av Katarina von Brodow. Stark berättelse om ett syskonpar som upptäcker att de har djupare känslor för varandra än vanlig syskonkärlek. Ibland kan jag glömma att det är ett syskonpar berättelsen handlar om och då är det en tragisk kärlekshistoria typ Romeo och Julia. Men verkligheten kommer i fatt i boken.

Systern i boken satsar på sin konst och målar av sin bror. När hon avslutat ett porträtt är hon orolig att han ska se det för då borde han förstå vad hon känner för honom. Jag nämner också att de är 17 och 18 år gamla.

Undrar ni varför jag nämner det? Jo för att jag lånade en dvd med första avsnittet av Morden i Midsomer och i det fallet var det också ett syskonpar inblandat som hade blivit så osams när de var 17 och 18 år. Det visade sig att de hade ett förhållande allt sedan dess och i det paret var killen konstnär. Han hade målat ett erotisk porträtt av sin syster. I avsnittet spelade Barnabys dotter rollfiguren Annabella i en pjäs av John Ford (1586-1640?). Pjäsen handlar om ett syskonpar som.... Ja nu kan ni historien va?

Det boken vill lyfta verkar vara samhällets normer. Vad är okej?

Räddaren i nöden av J.D Salinger. 16-åriga Holden är deprimerad och har precis blivit utkastad från ännu en skola. Följ hans grubblerier och förvirrade tankar. Jag funderar ännu på vad boken gav mig...Vet inte just nu.

Hur gick det sen? av Tove Jansson. En helt underbar bilderbok. Det är starka färger och detaljrika bilder. Och hål i sidorna så man se en glimt av vad som kommer och av vad som har varit samtidigt. Boken börjar i den stora svarta skogen och slutar hemma hos muminmamma.

Lill-Zlatan och morbror raring av Pija Lindenbaum. Fin bok som gjorde mig nyfiken på Lill-Zlatan och hennes släktingar.

Vad läser andra?

Andra bloggar om: , , ,

Nu ska jag hälsa på hos Malin och berätta att jag är med den här veckan. :)

3 kommentarer:

*Malin* sa...

Räddaren i nöden är en sån där "vill-läsa-bok" som jag har köpt (för länge sen) men aldrig kommit mig för att läsa. Jag bara måste ta tag i det och faktiskt läsa den snart.

Anna Eleonor sa...

Ja gör det. Det går nog supersnabbt för dig. Tänk på färgerna. :)

Gunnar Deckare sa...

Hej
Tove Janson var en fantastisk författare.Inte bara Muminböckerna är läsvärda.