måndag, augusti 11, 2008

Bok nummer 40: Kitty och ödeslottets hemlighet

Kitty och ödeslottets hemlighet (The Moonstone Castle Mystery)

Första gången utgiven 1961 i USA. Den upplaga jag har är från 1987 och är i 12 upplagan.

Baksidestexten säger:

"Innan flickorna hunnit fram till vallgraven hände något. Vindbryggan började sakta höjas mot slottväggen! Det var alltså inte sant att slotte var obebott, som alla sa. Någon höll sig tydligen gömd där inne och gjorde allt för att hindra andra att komma in."

Boken börjar med att Kitty fått ett paket med adressen ihopklistrad av bokstäver från tidningar. Inuti paketet ligger en vacker månsten och en lapp där det står att stenen ska ge Kitty tur. Bess och George är där och de grubblar på varför Kitty har fått detta paket. Sedan får vi veta att det är ett nytt mysterium på gång.


Mysteriet gäller en flicka som är spårlöst försvunnen och ett misstänkt bedrägeri kan vara grunden för hela mysteriet. Kitty åker tillsammans med Bess och George till staden Deep River för att göra lite undersökningar åt Kittys pappa. Ned, Burt och dave sluter senare upp och hjälper till men de försvann av någon anledning ur berättelsen mot slutet. (Detta minns jag inte att jag reagerade på när jag läste den första gången dock.)

Har du läst den här boken? Vad tyckte du? Jag gillar den men det är säkert mest av nostalgiska skäl. Vilket är gott nog för mig när det gäller Kittyböckerna.

Månsten (från Aftonbladet.se 2001-02-22 Hämta kraft från hårdingar) Anses vara en mycket kvinnlig sten som drar till sig kärlek och hjälper till vid problem i relationer. Den sägs hjälpa både män och kvinnor att öppna sig för sin kvinnliga sida. Under kudden ger den god sömn. Den är också en skyddssten vid resor. Källor: Kristallrummets häfte om stenar och mineraler (utgången) Kristallrummet: Om magiska stenar

Månsten på wikipedia: månsten




Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: