måndag, augusti 25, 2008

Bok nummer 69: Kitty och videomysteriet

Kitty och videomysteriet (Nancy Drew - The Mysterious Image)

Denna bok kom ut 1984 i USA och min upplaga 2 kom ut 1987. Kitty blir engagerad av sin far att hjälpa till med ett fall kopplat till hans klient fotografen Dallas Curry. Dessutom ska Kitty hjälpa till att forska i var den försvunna skådespelerskan Clare Grant har tagit vägen.

Texten på sida 1

- Express till miss Drew, sa brev bäraren och överlämnade ett litet paket utan avsändare.
Kitty öppnade det och inuti låg en videokassett. Nyfiket stopade hon in den i videobandspelaren. Så väntade hon på vad som skulle komma. Det var en rad kända rockgrupper.
Varför hade någon skickat den här kassetten till henne? Hon var ju inte intresserad av rock. Det var något som inte stämde!

Den här boken innehåller inga kommentarer om hur Kittys hår glänser eller hur väl den blå tröjan stämmer överrens med hennes ögon. Detta påstående minns jag att jag läste på någon blogg för en tid sedan men minns inte vilken blogg. Nu har jag också läst en sådan bok. Mysterierna är rätt hyfsade och en del av det ena mysteriet handlar om hur vi registerar millisekundsnabba bilder i en film. Ett fenomen som diskuteras i media då och då.

Tyvärr dras bokens kvalitet ner av att personerna inte bara säger saker. Ni vet det brukar ju stå så här:
- Jag tänkte bjuda dig på middag, sa Ned.

I den här boken känns det som att författaren vill variera sig i det oändliga och därför skrattar Bess, ler Kitty, nickade Kitty osv. Mest skrattar de på olika sätt. Jag tänker att om de hade kostat på sig lite flera ord för det som sak berättas hade det varit mer flyt i texten. Istället för att som nu klämma in en känsla eller en stämning bara i hur något framsägs.

Omslaget är fint med en Kitty som ser naturlig ut. Hon har rödblont hår och en grön långärmad skjortklänning. Kitty står och håller i ett papper rivet i två delar och i bakgrunden ser man en annan ung kvinna som plockar något från marken. Det är en mörk bild med en skog allra längst bak. Dessutom syns siluetten av en man.


Har du läst denna bok? Vad tänker du?

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har lite skvaller =) Kändisarna kan man ju checka in på Aftonbladets hemsida, jag har en öänk några inlägg bak.
Några av konståkarna som ska medverka är Lotta Falkenbäck, Filip Stiller, nån polsk kille och någon finsk tjej och Malin Hållberg-Leuf bland andra...