tisdag, oktober 17, 2006

Kitty Drew i päls

Är det ingen som reagerat på att Kitty bär päls på omslaget till Kitty och minkmysteriet? Nej, det kanske inte är så konstigt. Det var väl inte så stora debatter på 60-talet kanske? Jag ska nog surfa runt lite och leta artiklar på biblioteket. Vi bor ju i ett land som har minkfarmar så det finns säkert artiklar att hitta.
Har dagens Kitty päls eller har hon blivit en medveten konsument? Eller lyxar hon rutn i en tjock minkstola??
Har ni sett Vänner? Det avsnitt när Pheobe har fått ett arv. En pälskappa.Det är ju helt emot hennes principer. Helt förståeligt kan jag tycka. Det känns lite elakt att föda upp ett djur och bara döda det för pälsen. Ett moderåd för moderna pälsbärare är att fynda secondhand. För de djuren har ju redan dött och då ökar man inte på dagens produktion.
Men då tycker jag det vore skoj med lite tips på vad det finns för märken som är "gamla" och hur de syddes. Ja, om man ska vara medveten konsument. Pheobe bar ju pälsen tillslut för den var oerhört vacker. Men hon ändrade sig tillsut igen. För hon kände sig uttittad av en ekorre på stan.
Jag har en pälsmössa på långlån av pappa och mamma. En grå och alldeles underbart varm när det är 25 minusgrader ute. Men alldeles säkert äkta kanin från Kina. Passar på att erkänna att jag provade en väst med kaninpälsdetaljer. Skulle passat med mössan perfekt. Köpte INTE. Hade kostat mer än det smakat. Hade förlorat en god vän på kuppen. Hon har kaniner själv och lovade att säga upp bekantskapen med mig om jag köpte den.

Vågar ni säga något här?? Har du varit på en demonstration alldeles naken? Eller bär du ny päls? Gammal päls??

4 kommentarer:

Amiechan sa...

*viskar* har en gång köpt ett par vantar med grå luddig kaninpäls på... och en kappa (fast det var på second hand) med stooor pälskrage...

Anna Eleonor sa...

*viskar tillbaka* modigt att du vågade berätta.

Anonym sa...

Det här har inte riktigt med just detta inlägget att göra, men jag skriver ändå.

GUUD så kul att du bloggar om Kitty! När jag var yngre, typ mellan- och kanske tom högstadiet, så sträckläste jag Kittyböcker, säkert mellan 6-12 böcker i veckan. Jag var helt fast. Mamma hade massvis med gamla kittyböcker från när hon var yngre, och dom la jag vantarna på. Hon hade en arbetskompis som hade massor med böcker, jag norpade åt mig dom med. Och sedan gick väl större delen av vecko- eller månadspengen åt att köpa nya böcker i bokhandeln.

Din blogg väcker iaf fina och roliga minnen, TACK!

Anna Eleonor sa...

Hejsan Erika! Vad roligt att du har glada minne av Kittyböckerna! Jag sträckläste också. Direkt när jag kom hem så la jag mig på sängen och läste.