måndag, augusti 11, 2008

Återuppväckt miljöengagemang

Mitt miljöengagemang har vaknat till liv! Efter en sväng som började när sommarlovsprogrammet Tippen gick på tv och sträckte sig fram över min gymnasietid när ett grupparbete som gick ut på att jämföra priser på miljövänliga produkter och ordinära produkter gjordes.

Tippen lärde oss att sopsortera och att tänka på att "ingenting försvinner, allt finns kvar". Grupparbetet visade att typ allt ekologiskt och miljövänligt var dyrare förutom Änglamarks tvål och hembakt bröd baserat på KRAV-märkta produkter. Vi tog denna vinst och räknade ut att den räckte till en bussresa på 6-7 mil och ett par bananer. Jag minns inte om det var KRAV-bananer.

Nu har media uppmärksammat "klimathotet" och jag har börjat grubbla på hur jag kan förbättra ytterligare. Via UnderbaraClara hittade jag Ekobloggen. Denna blogg har blivit mitt senaste favoritbesök på nätet och det är roligt att se att det går att hitta lösningar och alternativ. Ekobloggen grundar också många av sina tips utifrån undersökningar och det känns tryggt. Annars är det lätt att en massa tips som dyker upp är helt grundlösa och egentligen inte har något vetenskapligt stöd alls. Den stora positiva grejen med Ekobloggen är ändå att det är en personlig blogg som tar upp allt. Även sådant som bloggaren ser som synder, slarv och nästan omöjliga situationer att lösa på bästa ekologiska sätt.

Jag fick lite tips av en person som arbetar med sortering av elektroniksopor.
  • Ta ur batterier
  • Ta ur färgpatroner ur skrivare
  • Klipp bort sladdar och rulla ihop till ett nystan
  • TÖM fritöser och gör rent dem!

Vill du läsa mer om miljö och hur du kan minska din miljöpåverkan är Svenska naturskyddsföreningen en bra hemsida enligt mig.

Mitt tips är att platta till de konservburkar i metall som går att platta till. Allra lättast är det om det går att öppna i botten och sedan pressa ihop burken. En platt burk sparar plats i källsorteringen och det minskar transporterna som i sin tur minskar utsläpp.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: